Forterne i dag

En doktordisputats, ’Im Anfang war das Fort’, fra Wiens Universitet, skrevet af Christoph Rella i 2008, opregner mindst 50 forter i Vestafrika og Caribien. Han har interviewet lokale personer om deres opfattelse af forterne som monumenter. På begge sider af Atlanterhavet svarer ca 60%, at det lokale fort udgør en turistattraktion, som man forbinder med noget positivt. Og ca 40% opfatter det lokale fort som et monument over undertrykkelse, udnyttelse og slaveri.

I det tidligere Dansk Vestindien har forterne status af museer. De tjente midlertid som politistation og fængsel frem til 1976, så for den ældre generation minder fortet stadig om en institution, der ikke nødvendigvis repræsenterede retfærdighed.
Ved fejringen af 150-året for slaveriets ophævelse var der både ceremonier ved Fort Christiansværn og Fort Frederik. Ved Fort Christiansværn i Christiansted skabte det tumulter, da der – til trods for befolkningens ønske og forventning – ikke var danske repræsentanter til stede for at undskylde for kolonitidens slaveri. Under fejringen af samme årsdag for slaveriets ophævelse ved Fort Frederik i Frederiksted skabte demonstrationer en så gennemtrængende, dårlig stemning, at lokale åndelige ledere nogle uger efter forsøgte at rense stedet for ’det onde’ gennem en økumenisk åndeuddrivelse.

Fort Christiansværn ejes af National Park Service i Washington og er åbent for offentligheden som museum.
Fort Frederik er også tilgængeligt som museum. Det rummer 5 lokaler med skiftende udstillinger af lokale kunstnere og kunsthåndværkere, samt skiftende udstillinger af genstande og kulturhistoriske temaer.
Fort Christian har været under istandsættelse i flere år, og det er intentionen, at det skal genåbne som museum.

Kilder:
St. Thomas og St. Croix , Kunstakademiets Arkitektskoles Forlag 2004, Thorkel Dahl og Kjeld de Fine Licht
Blog: Henriette Fosselius 2008 (vedr. Kirsstein)
www.seestjohn.com (vedr. forterne på St. John)